Geniale innovatie: wasmachine zonder betonblok

Het is zo'n innovatie waarvan je na het lezen ervan denkt: hoezo heeft niemand dit eerder bedacht? Dylan Knight, bachelorstudent product design aan de Engelse Nottingham Trent University, bedacht een concept waarmee wasmachines tientallen kilo's minder zwaar kunnen worden. Goed nieuws voor het milieu en voor de ruggen van veel verhuispersoneel!~

Betonblok

Allereerst: hoe komt het toch dat wasmachines zo zwaar zijn? Iedereen die er zelf wel eens verplaatst heeft weet wat een stuntelig en loeizwaar gesleep en gesjouw deze machines veroorzaken. Dit komt omdat onderin de wasmachine een betonblok van 25 kilo geplaatst is. Dit gewicht geeft letterlijk tegenwicht aan de centrifugale krachten die binnen de machine werken als deze uw was aan het ronddraaien is. Zonder dit blok zou de wasmachine niet zo stabiel stilstaan bij het wassen en centrifugeren maar alle kanten opspringen: de rest van de machine is gewoon niet zwaar genoeg om deze krachten tegen te gaan.

Helaas zorgt dit blok cement niet alleen voor rugklachten en zere handen bij verplaatsen, maar ook voor overlast op het milieu. In Nederland verkoopt men jaarlijks rond de 600.000 nieuwe wasmachines (dan rekenen we de tweedehands wasmachines en de verhuisde exemplaren niet mee dus). Hoewel repareren van wasmachines steeds meer voorkomt en dus transportkosten bespaart, zorgt dit nog steeds voor tonnen CO2-gas uitstoot. In Groot-Britannië gaat het jaarlijks zelfs om 3,5 miljoen wasmachines.

Water container

Knight kwam met een geniaal idee om hetzelfde gewicht onderin de wasmachine te krijgen: op de plaats van het betonblok monteerde hij een lege plastic container. Als de wasmachine geplaatst en aangesloten is, vult de container zichzelf eerst met water. Leeg weegt de container ongeveer 3 kilo, gevuld met water is deze net zo zwaar als de betonblokken. "Het werkt even goed als het ballastgewicht van beton," zegt hij in het persbericht van de universiteit. Knight ontwikkelde zijn uitvinding samen met Professor Amin Al-Habaibeh, die zich specialiseert in intelligent machineontwerp.

En zonder de watervulling scheelt het transport van deze machines dus tonnen en tonnen CO2-uitstoot. Het gewicht wordt met 30% verminderd, wat bijna 45 ton uitstoot in de UK in kan houden. In Nederland zou dit ongeveer zevenduizend ton zijn, wat al met al 0,2% van de CO2-uitstoot van al het wegverkeer betekent.

Wat vindt u, moet deze container verplicht in alle wasmachines komen, of is het een flutuitvinding?